-
-
Przygotowane otoczenie
Otoczenie, w rozumieniu pedagogiki Montessori, to przestrzeń w pełni dostosowana do potrzeb Dziecka. Wszystkie pomoce, półki i regały są w zasięgu jego ręki. To odpowiedź na ogromną potrzebę samodzielności Dziecka. Nauka opiera się na specjalnie opracowanych pomocach edukacyjno – rozwojowych, uporządkowanych tematycznie. Dziecko samo decyduje czym chce się zająć i jak długi czas chce poświęcić na daną aktywność. Otoczenie jest jasne i przejrzyste. Każda pomoc ma swoje miejsce, co daje poczucie przewidywalności i bezpieczeństwa. Nauczyciel jest bacznym obserwatorem, który podąża za Dzieckiem, podsuwając mu kolejne propozycje na działanie.
W pedagogice Montessori posługujemy się sformułowaniem “praca”. Rozumie się przez to aktywność Dziecka, która ma charakter rozwojowy, poznawczy, kształcący i prowadzi do osiągnięcia konkretnego celu. Podczas pracy, Dziecko kształtuje swoja wyobraźnię, czerpie radość z odkrywania, doskonali ciało, umysł i zmysły.
-
Pomoce Montessori
Pomoce Montessori to estetyczne i proste materiały. Mają przemyślaną konstrukcję i zastosowanie. W każdą pomoc wbudowana jest samokontrola, co oznacza, że Dziecko jest w stanie samo, bez korekty dorosłego zauważyć swój błąd. Ma to duże znaczenie w rozwoju samodzielności i motywacji do dalszej pracy, ponieważ błąd staje się Dziecka przyjacielem. Cały materiał tworzy logiczną całość, ma wbudowane stopniowanie trudności, każda pomoc, która po sobie następuje uczy czegoś trudniejszego aż do pojęć abstrakcyjnych.
-
-
Nauczyciel
W pedagogice Montessori nauczyciel ma szczególna rolę, jest sługą, który podąża za Dzieckiem. Pokazuje jak posługiwać się pomocami, jakie mają one przeznaczenie i jak o nie dbać.Pomaga, ale nie wyręcza i nie narzuca swojej obecności. Daje Dziecku możliwość doświadczania.
Nie krytykuje i nie wytyka błędów, jest bacznym obserwatorem, który cierpliwie prezentuje materiał dydaktyczny. To nauczyciel przygotowuje otoczenie i materiał Montessori. I też swoje serce, aby z pokorą i miłością każdego dnia patrzeć na Dziecko.
-
Historia Marii Montessori
Maria Montessori urodziła się 31 sierpnia 1870 roku w Chiaravalle, we Włoszech. Była jedynym dzieckiem Alessandro Montessoriego i Renilde Stoppani. Była ambitną i odważną kobietą, która wbrew powszechnie przyjętym normom społecznym zdecydowała o rozpoczęciu edukacji medycznej.
W 1896 roku Maria Montessori ukończyła studia, jako jedna z pierwszych kobiet we Włoszech, uzyskując dyplom lekarza. Początkowo skupiła się na psychiatrii, a jej zainteresowania edukacyjne zaczęły się kształtować podczas pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach w instytucji psychiatrycznej.
W 1907 roku Montessori otworzyła swoje pierwsze przedszkole, znane jako „Casa dei Bambini” (Dom Dziecięcy), w ubogiej dzielnicy Rzymu. To tam poczyniła swoje wieloletnie obserwacje, że dzieci mają naturalną zdolność do nauki i chęć samodoskonalenia. Co skłoniło ją to do opracowania unikalnej metody nauczania.
Metoda Montessori szybko zyskała uznanie i rozprzestrzeniła się po całym świecie. Montessori podróżowała, prowadziła szkolenia dla nauczycieli i rozwijała swoje idee edukacyjne. W 1929 roku założyła Stowarzyszenie Montessori, które miało koordynować działania szkół opartych na jej metodzie.
W latach 30. XX wieku, w obliczu rosnącego faszyzmu we Włoszech, Montessori opuściła kraj, a jej szkoły zostały zamknięte. Zamieszkała na krótko w Hiszpanii, a następnie emigrowała do Holandii.
Po II wojnie światowej, w 1947 roku, Montessori wróciła do Europy i kontynuowała swoją pracę na rzecz edukacji.
Zmarła 6 maja 1952 roku w Hadze, w Holandii.
Dzisiaj jej koncepcja edukacyjna jest szeroko stosowana na całym świecie, a jej wpływ na rozwój wczesnej edukacji jest niezaprzeczalny.
-
-
Sławni Montessorianie
Znani absolwenci Montessori:
- Larry Page i Sergey Brin -współzałożyciele Google.com
- Jeff Bezos
- Jimmy Wales
- Gabriel Garcia Marquez
- Jacqueline Bouvier Kennedy Onassis
- Wydawca, pierwsza dama (John F. Kennedy)
- Anna Frank
- Friedensreich Hundertwasser
Z edukacji Montessori korzystali również książę William, I Harry.
Wszystkie te osoby łączy wyjątkowa edukacja Montessori, która, jak to określili twórcy Google, dała im przestrzeń na zadawanie pytań, bycie dociekliwymi i możliwości poszukiwania niestandardowych rozwiązań.
-
-