Program

Przedszkole Montessori Wiosna realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez Ministra Edukacji Narodowej w oparciu o założenia pedagogiki dr Marii Montessori. Program wychowawczy i edukacyjny realizowany jest podczas kręgów i pracy własnej za pomocą montessoriańskich  materiałów rozwojowych.
  • Montessoriański materiał rozwojowy podzielony jest na 5 uporządkowanych, tworzących całość działów:

    • Życie praktyczne

      Materiał do ćwiczeń praktycznego życia to prawdziwe pomoce/ przedmioty, z którymi Dziecko spotyka się na co dzień. Szklane dzbanuszki, tacki, obieraczki, zestawy do czyszczenia butów czy mycia naczyń. Pozwalają one Dziecku zaspokoić silna potrzebębycia aktywnym, uczą samodzielności, cierpliwości, wytrwałości i szacunku do siebie i innych.

    • Sensoryka

      Materiał sensoryczny wprowadza Dziecko w świat wymiarów, brył, wielkości, umożliwia kształcenie podstawowych pojęć takich jak długi, krótki, duży, mały. Stanowi on wstęp do uczenia się matematyki. Materiał ten również wprowadza Dziecko w świat smaków, zapachów, dźwięków, różnorakich faktur. Wszystkie jego zmysły  zostają pobudzone do działania.

    • Matematyka

      Materiał matematyczny w bardzo prosty i przystępny sposób pokazuje Dziecku liczby, działania matematyczne, geometrię i ułamki. Bazuje on na konkrecie, tzn. Dziecko dotykiem poznaje cyfry, przelicza przedmioty, dodaje, odejmuje. A im więcej wykonuje takich działań, tym łatwiej jest mu przejść do działań w pamięci-  abstrakcyjnych. Ćwiczenia z materiałem matematycznym pomagają Dziecku zrozumieć i zauważać  matematyczne  prawidłowości świata, który je otacza, np. ile brakuje Dzieci, ile potrzeba widelców przy obiedzie itp.

    • Język

      Materiał językowy służy do wzbogacania słownictwa, nauki pisania, czytania, poznawania czym są przeciwieństwa, rymy. Daje możliwość obcowania z bogatymi i precyzyjnym słownictwem. Jest to niezwykle ważne, ponieważ to czas szczególnej wrażliwości językowej.

    • Wychowanie kosmiczne

      Materiały wychowania kosmicznego wprowadzają i uświadamiają Dzieciom, że są częścią większego całościowego systemu. Dzieci uczą się, że wszelkie zjawiska i elementy otaczającego je świata są ze sobą powiązane. Wychowanie kosmiczne wprowadza je w świat różnorodności życia na Ziemi, a także uczy szacunku dla wszystkich form życia. Montessori uważała, że rozwinięcie takiej postawy jest kluczowe dla harmonijnego współistnienia ludzi i innych istot.

    Program edukacyjny i wychowawczy realizujemy poprzez pracę z montessoriańskimi materiałem rozwojowym, w czasie swobodnej pracy dzieci oraz zajęć w kręgu dla całej grupy.

    Praca własna rozpoczyna się 9.00 i trawa nieprzerwanie 2,5-3 h. Wszystkie nasze materiały są w przedszkolu na wyciągniecie ręki dziecka. A przygotowane otoczenie zachęca je do spontanicznej aktywności, dzięki której odkrywa i zdobywa nowe doświadczenia. Dzieci uczą się pracować uważnie w ciszy i koncentrować się na wybranych przez siebie zadaniach, używając do tego odpowiednio przygotowanych pomocy i materiałów dydaktycznych.

    Grupę przedszkolną tworzą dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Taka grupa jest naturalna, swoją strukturą przypomina rodzinę, a przebywające w niej dziecko zajmuje różne pozycje społeczne i pełni kolejne role. Starsze dzieci uczą się pomagania młodszym, kształtuje się u nich empatia – czują się potrzebne, co wzmacnia ich poczucie odpowiedzialności. Młodsze dzieci czerpią inspirację do bardziej zaawansowanych ćwiczeń, poprzez obserwowanie starszych dzieci pracujących w tym samym otoczeniu. Chętnie je naśladują, przejmują od nich wiedzę, doświadczenia, przyzwyczajenia. Uczą się wyrażania swoich próśb i nie czują się osamotnione.

  • W ramach czesnego oferujemy:

    • Autentyczny program Montessori, który odpowiada na potrzeby rozwojowe Dzieci;
    • Zajęcia dodatkowe, które rozwijają kreatywność, inteligencję muzyczną i zainteresowania: rytmika, zajęcia ogólnorozwojowe, masy plastyczne i rękodzieło;
    • Język angielski z native ’m;
    • W okresie wiosenno-jesiennym leśne piątki. Całodzienne wyprawy do parku i na nasz prywatny ogródek;
    • Wyjścia do miejsc kultury- NFM, teatru, muzeów;
    • Warsztaty z uważności i umiejętności społeczno-emocjonalnych.
  • Komunikacja z rodzicami

    Do przedszkola zapraszamy całe rodziny. Bardzo ważne jest dla nas spójność wychowawcza w domu i przedszkolu. Dla naszych rodzin organizujemy spotkania dotyczące pedagogiki Montessori oraz tematów wychowawczych i komunikacji z dziećmi.